دیار عشق

شخصی

دیار عشق

شخصی

دم را غنیمت بدانیم

 

طبع من این نکته چه پاکیزه گفت

حیف بود خوردن افسوس مفت


مردم این ملک ز که تا به مه

هیچ ندانند جز احسنت و زه


هر کسی اندر غم جان خودست

فارغ از اندیشه نیک و بدست


بعد که مردم همه یادم کنند

رحمت وافر به نهادم کنند


آنچه پس از مرگ برایم کنند

کاش کمی حین بقایم کنند


ایرج میرزا



طفلک عمو نقی





قلیان چه خوشست ;گاهگاهی بکشی




جمله بالا رو چند وقت پیش از یه خانم مسن که از اون شعر بلدا بود شنیدم که این جمله رو وقتی گفت که جوانی قلیان بدست توی پارک از جلوی اون رد شد؛خوب شاید قسمتی از یه شعر بود یا هرچی ؛به هر حال نشنیده بودم .


با این مقدمه خواستم به مطلبی در مورد قلیان بپردازم:

دو سه سالی از طرح ممنوعیت استفاده از قلیان میگذره و دستور اجرای این طرح همان زمان به همه قهوه خانه ها و اماکن عمومی که سرویس قلیان میدادند داده شد. اما تا امروز معلوم نیست کجا اجرا شد و کجا اجرا نشد و حتی مشخص نیست که هنوز هم به قوت خودش بر قراره یا اینکه" باد نمناک زمان "!!!رنگ از پیکرش ریخته.هر چند گذشته از برخوردهای شدید روزهای اول که کاسه کوزه رو سر یه عده آدم ضعیف(از نظر مالی)شکست بعدش معلوم شد که این کلاهم پشم نداشت.

اما از این بحث که بگذریم میرسیم به بهانه لازم برای اجرای طرح:
خوب اگه شما هم مثل من متن طرح رو خوانده با شید لابد میدانید که علت اصلی این طرح ضرر و زیان دود ناشی از تنباکوهای میوه ای وارداتی به علت وجود ترکیبات آروماتیک(معطر)سرطان زا ذکر شده که این مساله نشان از آشنایی کامل مسوولین دلسوز!!! با این ترکیبات داره و با همین منطق فقط مصرف تنباکوهای وطنی مجاز شناخته شد(که البته از اونجایی که بو و طعم این تنباکو سگ کشه وآدم !!! رو جادر جا میکشه ؛به سرطان نمیرسه).که این مساله هم از اهتمام والای همون مسوولین دلسوز!!! به حمایت از تولید کنندگان داخلی برمیگشت.

اما مساله اینه که ترکیبات سرطانزای آروماتیک حتی توی دود کباب هم قدری وجود دارندو با این حساب محال ممکنه که شما  توتون و تنباکو یی حالا چه وطنی و چه غیر وطنی پیدا کنید که فاقد این مواد باشه.اگر هم بحث ضرر و زیان بیشتر این نوع تنباکو(میوه ای)مطرح باشه باز هم هیچ تنباکویی زیان بار تر از توتون سیگار نیست.پس چرا اقدامی در جهت جلوگیری از مصرف روز افزون سیگار صورت نمیگیره؟

حالا کاری به مواد افیونی نداریم که از نخود و لوبیا فراوان تره واین موضوع رو هم که ۹۰٪ ترانزیت موا مخدر اروپا!!! از طریق ایران صورت میگیره باز باشه برای بعد.

خوب از بحث ظرورت(یا عدم ظرورت) این طرح که بگذریم میرسیم به اجرا:
از مهمترین عواملی که مانع از اجرای این طرح شده سیاست معروف ؛یک بام و دو هواست؛
که البته این سیاست معروف همیشه آدم رو به این فلسفه میرسانه که:
؛هرچی سنگه ماله پای لنگه؛
خوب حالا بسته به اینکه مثلا چقدر پول داشته باشی ویا کیا رو داشته باشی-که البته اینم با اولی نسبت مستقیم داره-که ازت حمایت!!! کنند و از همه مهمتر اینکه اسمت ؛تقی؛ باشه یا ؛ عمونقی؛ و یا مثلا ؛ ؛داش شهاب؛ صدات کنن یا حاجی فلانی که این مساله از این نظر مهمه که آدم بد شانس از اسمش معلومه و البته با این حساب احتمالا پای لنگ عمو نقی بیشتر به سنگ میخوره و چه بسا بعضی از سنگا هم به شیشه های قلیانش بخوره و یا حتی به سرش.
یاد جنبش تحریم تنباکو افتادم که از جهاتی بی ارتباط به این بحث نیست.
حتما شما هم خواسته یا نا خواسته تاریخ معاصر ایران رو مطالعه کردیدو لابد میدانید که در زمان جنبش تنباکو مساله اصلی سود کلانی بود که از بازار وسیع توتون و تنباکوی ایران در پی انعقاد یک قرارداد به جیب یک انگلیسی میرفت والبته وصد البته مساله در حقیقت جریحه دار شدن غرور ملت نجیب و شریف و غیور و صبور وعزیز و شریف و.....و....و..... ایران که از نژاد برتر و کمیاب  و باهوش (هر ایرانی ۸ برابر هر ژاپنی چشم بادومی باهوشتره ها !!!!!) آریایی هم هستند بود.
خوب مساله نهایتا با استفاده از رابطه نزدیک و دوستانه و چه بسا صمیمی مردم و رو حانیت در آن زمان حل شد.
خوب در مورد تنباکوی وارداتی و مضر و ؛بد میوه ای؛ که با کمال بی ادبی گاهی از راههای دیگری غیر از گمرک  وارد میشود مسایل مشابهی هر جند در ابعاد کوچکتر هم میتواند مطرح باشد.


میبینید ؛باز هم دست بیگانگان در کار است.


شاید هم این طرز فکر از ذهن دردمند و شکاک یک ایرانی که شرایط محیطی آنرا به بیماری بد بینی و توهم مبتلا کرده تراوش کرده باشد.


شما چه فکر میکنید؟.